Jak sprawdzić, czy w aucie jest filtr DPF?

Jak sprawdzić, czy w aucie jest filtr DPF?

Dzisiejszy artykuł poświęcony jest tematowi, który może wydawać się nieco techniczny, lecz z którym każdy kierowca samochodu z silnikiem Diesla powinien się zaznajomić – jak sprawdzić, czy samochód posiada filtr DPF. Jako komponent znacząco wpływający na emisję szkodliwych cząstek stałych, filtr DPF, czyli Diesel Particulate Filter, jest istotnym elementem nowoczesnych jednostek napędowych. Artykuł przybliży, czym jest ten filtr i jak działa, jak go lokalizować w samochodzie, jakie są symptomy jego braku oraz dlaczego wizyta w serwisie samochodowym może być nieodzowna przy podejrzeniu uszkodzenia lub braku filtra DPF. Zapraszamy do lektury!

Czym jest i jak działa filtr DPF?

Filtr DPF (Diesel Particulate Filter) to specjalna komponenta montowana w samochodach z silnikiem Diesla, której głównym zadaniem jest redukcja emisji cząstek stałych wydzielanych podczas spalania paliwa. Ten zaawansowany technologicznie element systemu spalin jest nieodłączną częścią nowoczesnych jednostek napędowych, które muszą spełniać surowe normy emisji spalin w celu minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Cząsteczki stałe, które pochodzą ze spalania paliwa, są niezwykle szkodliwe, dlatego też system filtracji DPF jest bardzo ważnym rozwiązaniem – poprzez zatrzymanie tych cząstek, pozwala na znaczną redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Filtr DPF działa na zasadzie sieci porowatych kanałów utworzonych z ceramiki, przez które przepływają spaliny. Znajdujące się w nich cząstki sadzy zostają zatrzymane i gromadzą się, co po pewnym czasie powoduje zapchane filtry. Proces oczyszczania DPF to spalanie zgromadzonych cząsteczek, które pod wpływem wysokiej temperatury zamieniają się w bezpieczne dla środowiska gazy, które następnie są usuwane z systemu. Ten proces, zwany regeneracją, może nastąpić samoczynnie podczas długotrwałej jazdy z wysokimi obrotami, podczas której osiągane są odpowiednie temperatury. W przypadku braku takich warunków, kiedy sadza nadal się gromadzi, filtr DPF może wymagać specjalistycznej interwencji serwisowej. Jest to bardzo ważne, ponieważ zaniedbanie tych działań może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika czy usterki turbosprężarki.

Przeczytaj również  Jak dobrać akumulator do silnika diesla?

Sposoby na sprawdzenie obecności filtra DPF w pojeździe

Pierwszym krokiem w przypadku sprawdzenia czy w twoim pojeździe jest filtr DPF, jest sprawdzenie danych technicznych. Musisz poszukać na miejscu, gdzie przechowujesz dokumentację samochodu, takie informacje jak broszury, instrukcje obsługi, książka serwisowa etc. Większość producentów aut informuje w dokumentacji technicznej, czy dany model auta posiada filtr cząstek stałych. Jeżeli twój samochód jest nowy, to z całą pewnością powinien posiadać filtr DPF, ponieważ od 2009 roku, większość samochodów diesel sprzedawanych w Unii Europejskiej musi posiadać taki filtr. Jeśli jednak posiadasz starszy model, sytuacja może być mniej oczywista. Jeśli nie jesteś w stanie odnaleźć potrzebnych informacji w dokumentach samochodu, warto zwrócić się do autoryzowanego serwisu danego producenta.

Jeśli weryfikacja dokumentacji technicznej nie dała jednoznacznej odpowiedzi, istnieją inne sposoby aby sprawdzić obecność filtra DPF w twoim pojeździe. Przy pierwszym i najprostszym, chodzi o dokładną inspekcję podwozia samochodu. W przeciwnym razie, skorzystaj z profesjonalnej pomocy. Dobry specjalista powinien potrafić stwierdzić obecność filtra nawet bez korzystania z elektronicznej diagnostyki samochodowej. Wizualna inspekcja powinna wystarczyć. Filtr DPF to sporych rozmiarów element, który jest umieszczony w układzie wydechowym, między katalizatorem a wydechem. Może być on konstrukcyjnie połączony z katalizatorem bądź tworzyć odrębny element. Przy okazji inspekcji warto zwrócić uwagę, czy filtr nie jest uszkodzony lub zatkany, co mogłoby negatywnie wpłynąć na osiągi auta.

Typowe symptomy braku filtra DPF w twoim aucie

Pierwszym i najbardziej oczywistym symptomem braku filtra DPF w twoim aucie jest znacznie obniżona wydajność pojazdu. Jeżeli zauważysz, iż silnik stracił moc, ma problemy z osiąganiem pełnej prędkości, a dodatkowo po uruchomieniu silnika obserwujesz emitowanie czarnego dymu ze spalin, to są to pewne oznaki, iż coś jest nie tak z filtrem DPF. Czarny dym jest bezpośrednim wynikiem tego, iż filtr przestał prawidłowo pracować i nie jest w stanie usunąć ze spalin szkodliwych cząstek stałych. W rezultacie spaliny nie przechodzą prawidłowej filtracji, a cząsteczki sadzy są wydzielane do atmosfery.

Przeczytaj również  Czyszczenie filtra DPF. Czy warto to robić samemu?

Drugi symptom to ciągłe zapalenie się kontrolki silnika. Jeśli filtr DPF nie działa prawidłowo, w autach wyposażonych w sensor ciśnienia spalin, może to prowadzić do ciągłego zapalenia kontrolki ostrzegającej o nieprawidłowościach w działaniu silnika. Inny symptom to brak możliwości uruchomienia trybu regeneracji DPF, który jest niezbędny do spalenia nagromadzonej w filtrze sadzy. Jeżeli dochodzi do zbyt częstych cykli regeneracji lub jej braku, to znak, że filtr DPF może nie działać prawidłowo. W skrajnych przypadkach, niewykonanie regeneracji DPF, może prowadzić do zablokowania filtra i w rezultacie uszkodzenia silnika.

Wizytę w serwisie samochodowym – najpewniejsza metoda sprawdzenia DPF

Wizyta w serwisie samochodowym jest najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu filtra cząstek stałych, potocznie zwanego DPF. Jest to niezbędne, gdyż poprawne funkcjonowanie tego elementu jest kluczowe do sprawnego działania układu wydechowego każdego samochodu z silnikiem diesla. W szczególności powinniśmy zwrócić na to uwagę, jeśli zauważymy jakiekolwiek niepokojące symptomy, takie jak na przykład zmniejszona wydajność paliwowa, nadmierna emisja spalin czy problemy z odpalaniem auta. Profesjonalny serwis samochodowy potrafi określić stan DPF w oparciu o badania diagnostyczne, a następnie zaproponować ewentualną naprawę lub wymianę filtra. To zdecydowanie najpewniejsza metoda sprawdzenia DPF i zapewnienia sobie spokoju ducha.

Serwisy samochodowe dysponują nowoczesnymi narzędziami diagnostycznymi, które pozwalają na dokładne sprawdzenie stanu DPF. Proces zazwyczaj rozpoczyna się od przeprowadzenia testu diagnostycznego za pomocą specjalistycznego sprzętu. Możliwe do wykrycia problemy obejmują m.in. zanieczyszczenie filtra, uszkodzenie mechaniczne czy awarię czujników ciśnienia. Po przeprowadzeniu diagnozy, specjaliści z serwisu, w zależności od stwierdzonego problemu, mogą zasugerować regenerację filtra czy jego całkowitą wymianę. Ostateczny koszt naprawy zależy od wielu czynników – przede wszystkim od rodzaju problemu oraz ceny nowego filtra. Ważne jest jednak, żeby tę decyzję podejmować z pełną świadomością i zaufaniem do fachowców. Prawidłowo funkcjonujący filtr DPF to gwarancja lepszej wydajności samochodu oraz niższego wpływu na środowisko naturalne.

Przeczytaj również  Jaki olej stosować do silników 1.9 TDI?

Filtr DPF (Diesel Particulate Filter) jest istotnym elementem w samochodach z silnikiem Diesla, który służy do redukcji emisji szkodliwych cząstek stałych wynikających ze spalania paliwa. Działa przez zatrzymanie tych cząstek w sieci porowatych kanałów utworzonych z ceramiki, a następnie ich spalanie. Filtr wymaga regularnej regeneracji, która może nastąpić samoczynnie podczas długotrwałej jazdy z wysokimi obrotami lub, w przypadku braku takich warunków, przez interwencję serwisową. Czynnikiem wskazującym na potrzebę sprawdzenia działania filtra może być obniżona wydajność pojazdu, emitowanie czarnego dymu ze spalin, czy ciągłe zapalenie kontrolki silnika. Sprawdzenie obecności i stanu filtra DPF w samochodzie może zostać przeprowadzone w autoryzowanym serwisie, który dysponuje specjalistycznym sprzętem diagnostycznym. Ważne jest regularne sprawdzanie stanu filtra DPF, gdyż jego prawidłowe funkcjonowanie gwarantuje lepszą wydajność pojazdu i minimalizuje negatywny wpływ na środowisko.

Scroll to Top