Przyczyny i objawy zapchanego filtra DPF. Jak sobie z nim poradzić?

Przyczyny i objawy zapchanego filtra DPF. Jak sobie z nim poradzić?

Silnik diesla to konstrukcja, w której szczególną rolę pełni filtr DPF, element mający na celu oczyszczanie spalin z szkodliwych cząstek stałych. Efektywne działanie tego układu jest kluczowe dla sprawnego funkcjonowania pojazdu. Niemniej, złożoność technologiczna silników sprawia, że czasem dochodzi do zapchania filtra DPF. Problem ten może mieć różne przyczyny i objawy, a tym samym wymagać zastosowania konkretnych środków naprawczych. W naszym artykule przyjrzymy się bliżej czym jest filtr DPF, jakie są najczęściej występujące przyczyny jego zapchania, jakie są objawy wskazujące na tę usterkę oraz jak sobie z nią poradzić. Zapraszamy do lektury!

1. Czym jest filtr DPF i jakie pełni funkcje?

Filtr DPF, czyli Diesel Particulate Filter, z angielskiego oznaczający filtr cząstek stałych, to ważny element układu wydechowego w silnikach wysokoprężnych (diesel). Jego główne zadanie polega na zatrzymywaniu i usuwaniu szkodliwych cząstek stałych, które powstają podczas procesu spalania paliwa. Zanieczyszczenia te, nazywane są też sadzą lub cząstkami DPM (Diesel Particulate Matter). Filtry DPF umożliwiają ochronę środowiska przed szkodliwymi emisjami tych cząstek, które mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie ludzi i kwestie ekologiczne.

Konstrukcja filtra DPF jest wyjątkowo prosta. Składa się on z ceramicznego monolitu pokrytego warstwą metalu. Tworzy to swoiste sito, które przepuszcza spaliny, a zatrzymuje szkodliwe cząstki. Po pewnym czasie, gdy filtr jest już zasycony sadzą, uruchamiany jest proces jego regeneracji. Oznacza to, że wynikające z procesu spalania cząstki stałe są spalane, a powstałe produkty spalania wraz z resztą spalin są usuwane z układu wydechowego. W zależności od typu filtra, regeneracja może być realizowana pasywnie (wysoka temperatura spalin powiększa efektywność spalania sadzy) lub aktywnie, kiedy to sterownik silnika podwyższa temperaturę spalin, aby rozpalić i spalić sadzę zgromadzoną w filtrze.

2. Najczęstsze przyczyny zapchania filtra DPF.

Filtr DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest ważnym elementem instalacji wydechowej w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla. Jego zadaniem jest filtracja cząstek stałych (tzw. sadzy) z powstająych podczas spalania paliwa. Niestety, filtr DPF może ulec zapchanie, co prowadzi do poważnych problemów mechanicznych w samochodzie. Istnieje wiele przyczyn, dla których filtr DPF może się zapchać, i choć w dużej mierze są one wynikiem normalnej eksploatacji pojazdu, istnieją techniki, które właściciele aut mogą stosować, aby zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia.

Przeczytaj również  Jak sprawdzić, czy w aucie jest filtr DPF?

Najczęstszą przyczyną zapchania filtra DPF jest zbyt częsta jazda na krótkich trasach. Podczas takich podróży silnik często działa na niskich obrotach i nie osiąga optymalnej temperatury, co uniemożliwia właściwe spalanie cząstek stałych zgromadzonych w filtrze DPF. Kolejnym problemem jest niewłaściwa jakość oleju silnikowego. Oleje niskiej jakości mogą zawierać zbyt dużo siarki, która gromadzi się w filtrze DPF współtworząc sadzę. Ponadto, nieprawidłowo dobrane paliwo, zwłaszcza o niskiej jakości, może mieć nieodpowiedni skład, powodująć zbyt dużą ilość osadów. Zasada jest prosta, im gorszej jakości olej i paliwo, tym więcej szkodliwych substancji zostanie wprowadzonych do filtru DPF.

Innym powodem może być niewłaściwie działający układ wtrysku paliwa. Jeżeli układ ten wpuszcza do cylindrów zbyt dużą ilość paliwa, prowadzi to do nadmiernego gromadzenia się cząstek stałych w filtrze DPF, co skraca jego żywotność. Ponadto, usterki elementów takich jak czujnik ciśnienia czy zawór EGR także mogą powodować niedogrzewanie się filtra i zatem brak regeneracji. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia tych elementów, filtr DPF może się błyskawicznie zapchać, a proces jego oczyszczania może okazać się niemożliwy do wykonania bez profesjonalnej interwencji. Właściwe utrzymanie samochodu, a w szczególności dbałość o układ wtrysku paliwa i kontrola stanu oleju silnikowego, są kluczowe dla zapewnienia długiego i bezawaryjnego działania filtra DPF.

3. Symptomy świadczące o zapchanym filtrze DPF.

Objawy wskazujące na zapchany filtr DPF mogą być różne i często są mylone z innymi problemami mechanicznymi. Należy jednak pamiętać, że ignorowanie tych alarmujących sygnałów grozi poważnym uszkodzeniem silnika lub całkowitym zablokowaniem filtra cząstek stałych, co wymaga kosztownej wymiany. Sama jazda nie jest płynna i wydaje się być opóźniona, a moc silnika jest zdecydowanie niższa. Silnik może pracować nierówno, a w czasie jazdy mogą pojawić się niespodziewane przyspieszenia lub zwolnienia. Często towarzyszy temu również zwiększone spalanie paliwa.

Przeczytaj również  Jak wypalić filtr DPF? Praktyczne porady

Kolejnym symptomem jest często świecąca kontrolka układu DPF na desce rozdzielczej. W przypadku nowszych modeli samochodów czerwone światło DPF jest wyraźnym sygnałem, że proces regeneracji filtra nie był w stanie zakończyć się poprawnie i wymaga natychmiastowej interwencji serwisowej. Dodatkowo, pojawienie się białego dymu z rury wydechowej jest również jasnym oznaczeniem problemu. Nieprzyjemny zapach to kolejny zwiastun możliwej awarii. Warto zauważyć, że zapach ten jest często porównywany do spalenizny lub przypalonego oleju. Natomiast produkcja nadmiernej ilości czarnego dymu może sygnalizować, że proces spalania jest niekompletny, co jest częstym skutkiem zapchanego filtra DPF.

4. Efektywne metody na radzenie sobie z zapchanym filtrem DPF.

Współczesne technologie stosowane w samochodach z silnikami Diesla, takie jak filtr cząstek stałych (DPF), chociaż mają na celu ochronę środowiska poprzez redukcję emisji spalin, mogą powodować pewne problemy dla kierowców. Głównym problemem staje się z czasem zapchanie filtra DPF, co może skutkować poważnymi awariami w funkcjonowaniu pojazdu, a także wysokimi kosztami naprawy. Warto jednak pamiętać, że zapchanie filtra DPF nie jest wyrokiem – istnieje kilka efektywnych metod radzenia sobie z tym problemem, które warto znać i regularnie stosować.

Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem zapobiegania zapchania filtra DPF jest systematyczne wykonywanie długodystansowych tras z większą prędkością. Warunki takie pozwalają na osiągnięcie odpowiednio wysokiej temperatury, która jest niezbędna do spalenia osadów powstałych w filtrze. Ten proces nazywany jest regeneracją filtra DPF i jest procesem naturalnym, który odbywa się podczas jazdy. Niestety, w przypadku samochodów często eksploatowanych na krótkich dystansach, taka regeneracja nie ma możliwości zachodzenia, co prowadzi do stopniowego zapychania się filtra. Właśnie dlatego, jeden z najprostszych sposobów na unikniecie kłopotów z filtrem DPF, to regularne długie trasy, z prędkościami przekraczającymi 60 km/h, dzięki czemu nastąpi naturalne spalanie szkodliwych cząstek.

Przeczytaj również  Jak dobrać akumulator do silnika diesla?

Jeśli natomiast filtr DPF już jest zapchany, można zastosować kilka metod na jego oczyszczenie. Pierwszą z nich jest tzw. regeneracja siłowa, która polega na specjalnym trybie pracy silnika uruchamianym przez mechanika za pomocą specjalistycznego sprzętu diagnostycznego. W praktyce oznacza to, że silnik pracuje przez pewien czas z wyższymi obrotami, co prowadzi do podniesienia temperatury i wypalenia zanieczyszczeń. Jeżeli ta metoda nie przynosi efektów, możliwe jest również fizyczne oczyszczenie filtra, polegające na jego demontażu i „wypłukaniu” za pomocą specjalnego urządzenia. Ostatecznością jest wymiana filtra DPF na nowy, jednak jest to również najbardziej kosztowne rozwiązanie.

Artykuł dotyczy filtra DPF (Diesel Particulate Filter) – elementu układu wydechowego w silnikach wysokoprężnych, który zatrzymuje i usuwa szkodliwe cząstki stałe powstające podczas spalania paliwa. Filtr DPF jest prostą konstrukcją składającą się z ceramicznego monolitu pokrytego warstwą metalu, przepuszczającego spaliny i zatrzymującego cząstki stałe. Gdy filtr jest zasycony sadzą, uruchamiany jest process jego regeneracji, podczas którego cząstki stałe są spalane i usuwane z układu wydechowego.

Zapchanie filtra DPF może być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak zbyt częsta jazda na krótkich trasach, niewłaściwa jakość oleju silnikowego, niskiej jakości paliwo, czy problemy z układem wtrysku paliwa. Symptomy zapchania filtru to m.in. nierówna praca silnika, zwiększone spalanie paliwa, świecąca kontrolka DPF, biały dym z rury wydechowej, nieprzyjemny zapach i nadmierna ilość czarnego dymu.

W celu zapobiegania zapchania filtra DPF zaleca się przede wszystkim systematyczne wykonywanie długodystansowych tras z większą prędkością, dzięki czemu następuje regeneracja filtra DPF poprzez spalanie osadów. Jeśli filtr jest już zapchany, istnieją metody na jego oczyszczenie, takie jak regeneracja siłowa uruchamiana przez mechanika specjalistycznym sprzętem lub fizyczne „wypłukanie” filtra. W najgorszym wypadku konieczna jest wymiana filtra na nowy.

Scroll to Top